لباس پوششی است که ما را در برابر انواع تغییرات آب و هوایی محافظت می  کند و یکی از سه نیاز اساسی و مهم هر انسان در زندگی روزمره است. علاوه بر  این با انتخاب نوع صحیح اون ظاهر خوبی به ما می دهد. در دوره جوانی توجه  بچه ها به لباسهایی که براشون انتخاب میشه رو به افزایش است. حتی خودشون هم  مشارکت می کنند. کودکان امروزی به صورت گسترده در معرض انواع رسانه ها  قرار داره و به همین دلیل با حقوق خودش آشنا است و در مورد لباسی که می  خواد بپوشه نظر می ده. در دنیای امروز تمرکز طراحان لباس روی سادگی، راحتی و  نگاه جدید به طراحی لباس کودک است.


طبقه بندی لباس کودکان

به طور کلی طبقه بندی کودکان از نظر سنی به صورت زیر است:
نوزاد و نوپا
کودک
نوجوان


نوزاد و نوپا

این دسته شامل بچه های زیر 2 سال و شامل سنین 3، 6، 12، 18، 24  ماه است. در این مرحله سر کودک دقیقا روی گردنش قرار ندارد و جلوتر است.  بنابراین لباسهای طراحی شده باید کاملا از ناحیه سر باز شوند. فراموش نکنید  جنس لباس و کلفتی و نازکی اون باید بر طبق فصل انتخاب شود. معمولا بهتره  لباسهای نرم با وزن سبک استفاده شود.


کودک

کودکان 2 تا 8 سال در این دسته قرار می گیرند. تا 8 سالگی و در  مراحل رشد، به مرور زمان مقداری چربی از دست می دهند. این فرآیند لاغر شدن  ملموس است. کودکان این سن دور کمر کوچک و شکمی برآمده دارند. این ویژگیها  با رشد کودک و کاهش میزان چربی بدن کم می شود.


نوجوان

کودکان 8 تا حدود 14 سال در دسته نوجوانان قرار می گیرند. اندازه  های سایز در این سن فاصله 6 سانتیمتری با هم دارند. دلیل این موضوع متوسط  رشد سالانه بچه ها در این سن است. بچه ها در این سن به طور متوسط هر سال 6  سانتیمتر رشد قدی دارند. البته این مقدار رشد قدی در گروههای سنی مختلف  متفاوت است. به همین دلیل بهتره اندازه های لباس کودک رو بیشتر از سن با  توجه به قد کودک در نظر بگیرید.


ملزومات لباس نوزاد

لباس ایده آل برای کودک باید دارای شرایط زیر باشد:
نرمی و راحتی جنس لباس
راحتی در پوشیدن و درآوردن لباس
شل بودن و خشک نبودن پارچه لباس
امکان دسترسی آسان به پوشک بچه، چون در سنی است که در شبانه روز به دفعات نیاز به تعویض پوشک دارد.
عاری از هر گونه مواد قابل اشتعال
وزن سبک
درز آزاردهنده یا ایجاد حساسیت نداشته باشد.
لباس زیر نوزاد حتما از الیاف ارگانیک باشه که نکته ای مهم و ضروری است.
پارچه به سرعت عرق بدن کودک رو به بیرون پس بدهد.




طبقه بندی لباس نوجوانان

لباس نوجوانان به طور معمول در چند دسته بندی قرار می گیرد که به صورت زیر است:


لباسهای راحتی

این دسته از لباس کودکان مخصوص فضاهای غیررسمی است که شامل انواع تی شرت و  لباسهای کشی است. پارچه های کشی آزادی حرکت بیشتری نسبت به پارچه هایی دارد  که قابلیت کشسانی اونها کمتر است. به همین دلیل از این پارچه برای لباس  راحتی استفاده می شود.
پارچه های کشی با توجه به نوع بافتی که داره، دارای منافذی است که قابلیت  ورود و خروج هوا را ایجاد می کند. این قابلیت باعث جلوگیری از گرم شدن بدن  در فصول گرم میشه و از تعریق جلوگیری می کند. همه اینها باعث میشه لباس  علاوه بر ظاهر خوب، نرمی و کشسانی لازم و راحتی به همراه داشته باشد.


لباس روزانه

پارچه هایی از جنس کتان، پنبه، گاباردین و پارچه هایی با جنس مشابه معمولا برای فصل تابستان استفاده می شود. پارچه های دو لایه مخمل نخی یا ابریشمی و مخمل کبریتی  مناسب فصل زمستان هستند. لباس کودکان باید برای شستشوی مداوم مناسب باشد،  بنابراین درزهای لباس و جادکمه و جای زیپ بایستی دوختی محکم و قوی داشته  باشد.


لباس خواب

با توجه به اینکه پوست کودک حساس و لطیف است، دقت کنید لباس خواب کودک هیچگونه ترکیب و یا اتصالات آزاردهنده و خطرناک نداشته باشد.


لباس مهمانی

کارخانجات تولیدکننده لباسهای مهمانی برای کودکان بر روی تولید  لباسهای لوکس در انواع مختلف و روند غالب متمرکز هستند.  این نوع لباسها  برای موقعیتهای ویژه و مجالس و مهمانی طراحی شده است. پارچه هایی مثل مخمل و  ساتن و کتان کج راه در انواع مختلف لباسهای مهمانی استفاده می شود.


لباس ورزشی

این لباس باید طوری طراحی بشه که بچه ها حین ورزش آزادی حرکت  داشته باشند. لباسهای کشی این خصوصیت را دارند. به همین دلیل لباسهایی با  این جنس عموما به عنوان لباس ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. البته لباسهای ورزشی به دو دسته تابستانی و  زمستانی طبقه بندی می شوند و در انتخاب اونها باید نوع فصل رو هم مدنظر  قرار داد.


لباسهای شیک و مجلسی

نوع لباس بیان کننده سبک زندگی افراد است. البته لباس مجالس علاوه بر ظاهری  شیک باید بسیار راحت باشد. طیف وسیعی از رنگهای گرم و شاد بایستی در طراحی  لباس مورد استفاده قرار بگیرد. البته باید در نظر داشته باشید بعضی افراد  دنباله رو جدیدترین مدها هستند و دوست دارند بچه ها در مهمانی جدیدترین و  زیباترین لباسها رو بپوشند.

در این مطلب فروشگاه نی نی پوت قصد داشت شما رو در مورد انتخاب لباس برای فضاهای مختلف  راهنمایی کنیم. همه والدین دلشون می خواد بهترینها رو در اختیار فرزندشون  قرار بدن و کودکشون از هر لحاظ بدرخشه. با مطالب بعدی نی نی پوت در مورد انتخاب جنس  لباس همراه بشید.